# |
- | مریم نادری |
- | مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد |
- | شماره تماس 09906969854 |
- | ایمیل: این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید |
# |
دانشگاه البرز قزوین
بسمه تعالی
آییننامه ارزیابی شرکتها و موسسات دانشبنیان
(مصوب کارگروه مورخ 1400/11/02)
فصل1: مقدمه و تعاریف
مقدمه:
براساس ماده (3) آییننامه اجرایی قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات، مصوب هیئت محترم وزیران به شماره 141602/ت46513هـ مورخ 91/8/21، آییننامه حاضر برای ارزیابی شرکتها و موسسات دانشبنیان به تصویب «کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانشبنیان و نظارت بر اجرا» رسید.
تعاریف:
1. قانون: قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات
2. شرکت: شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی که تمامی مراحل قانونی ثبت شرکتها را در داخل کشور به اتمام رسانده باشد.
3. کارگروه: کارگروه «ارزیابی و تشخیص شرکتها و موسسات دانشبنیان» موضوع ماده (3) آییننامه اجرایی «قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات»
4. شرکت دانشبنیان: شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور همافزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاریسازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالاها و خدمات) در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده فراوان و بر اساس معیارهای مورد نظر این آییننامه، به تأیید کارگروه میرسد.
5. سامانه: درگاه الکترونیکی متمرکزی است که اطلاعات شرکتهای متقاضی، جهت بررسی در آن وارد میشود.
6. کارگزاران: به آن دسته از افراد، نهادها، سازمانها و شرکتها اطلاق میشود که به منظور ارزیابی شرکتها و موسسات دانشبنیان، توسط دبیرخانه کارگروه انتخاب میشوند.
7. نمونه آزمایشگاهی: نمونه اولیهای از محصول است که در محیط آزمایشگاهی کارکردهای اصلی محصول نهایی را داشته باشد و شرکت تلاش میکند با انجام آزمایشها و طراحیهای بیشتر، اشکالات آن را برطرف کند، اگرچه ممکن است هنوز محصول نهایی ساخته نشده باشد.
8. فهرست کالاها و خدمات دانشبنیان: فهرستی که بعنوان محصولات در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده بالا و پیچیدگی فنی بالا، به تصویب کارگروه میرسد.
9. کالاها و خدمات دانشبنیان با فناوری در سطح 1 و سطح 2: محصولات در فهرست کالاها و خدمات دانشبنیان (و خارج از آن)، بسته به میزان پیچیدگی فنی و سطح فناوری در آنها، به دو دسته کالاها و خدمات دانشبنیان با فناوری در سطح 1 یا سطح 2 طبقه بندی میشوند. کالاها و خدمات با فناوری در سطح 2، مشمول معافیت مالیاتی نمیشوند.
10. درآمد عملیاتی: درآمد ناشی از فروش کالاها یا خدمات شرکتها که در ردیفهای «فروش خالص»، «درآمد ناخالص پیمانکاری/ ارایه خدمات» و «سایر درآمدهای عملیاتی» در صورت سود و زیان اظهارنامه مالیاتی شرکتها، درج میشود.
فصل2 : معیارهای ارزیابی «شرکتها» و «کالاها و خدمات» دانشبنیان
کالاها و خدمات ارایه شده از سوی شرکت متقاضی باید همه معیارهای مندرج در ماده (1) را داشته باشد. همچنین شرکتهای متقاضی نیز باید معیارهای یکی از مواد (3) تا (6) را احراز نمایند.
ماده 1- معیارهای کالاها و خدمات دانشبنیان مورد تایید
1-1- سطح فناوری: کالاها و خدمات باید در حوزه فناوریهای بالا یا متوسط به بالا باشند به این معنا که دانش فنی طراحی و ساخت نمونهی آزمایشگاهی یا دانش فنی فرآیند تولید محصول به دلیل پیچیدگی فنی:
1- به سختی قابل کپیبرداری بوده و کسب آن از موانع اصلی ورود شرکتهای دیگر به بازار باشد.
2- نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجه توسط تیم فنی خبره، برای کسب آن باشد.
3- منجر به ایجاد خواص یا کارکردهای پیچیدهای در محصول شده باشد.
تبصره 1- با توجه به میزان پیچیدگی دانش فنی، کالا یا خدمت حائز معیارهای بند 1-1، بعنوان کالاها و خدمات دانشبنیان با فناوری در سطح 1 یا سطح 2، طبقه بندی میشوند.
تبصره 2- خدمات زیر، بعنوان خدمات دارای معیار بند 1-1، پذیرفته میشود:
الف- خدمات جانبی «نصب، تعمیر و نگهداری تخصصی» مرتبط با «کالا یا خدمت حائز معیارهای ماده 1 و ساخته شده توسط شرکت متقاضی»
ب- خدمات ارایه شده با استفاده از «تجهیزات یا فرآیندهای با فناوری در سطح 1، حائز معیارهای ماده 1 و ساخته شده توسط شرکت متقاضی»
1-2- مرحله تولید: کالاهای ارایه شده، باید در حال تولید بوده یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی (با قابلیت بررسی فنی) ساخته شده باشند، همچنین خدمات، باید دارای اسناد فروش باشند.
1-3- طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه: شرکت باید طراحی اساسی و قابل توجهی مبتنی بر فعالیتهای تحقیق و توسعه مطابق با پیوست (1)، حداقل در یکی از موارد زیر انجام داده باشد:
الف- طراحی زیرسیستم اصلی[1] کالا و خدمت
ب- طراحی یکپارچهسازی کالا و خدمت
ج- طراحی فرآیند (یا تجهیزات) تولید کالا و خدمت، مشروط به پیچیده بودن این فرآیند (یا تجهیزات) تولید
ماده 2- معیارهای شرکتهای دانشبنیان
شرکتهای دانشبنیان موضوع این آییننامه شامل دستههای زیر میباشند:
الف- نوپا نوع 1
ب- نوپا نوع 2
ج- تولیدی نوع 1
د- تولیدی نوع 2
ماده 3- شرکتهای دانشبنیان «نوپا نوع 1»
شرکتهای نوپا که دارای اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند یا دارای درآمد عملیاتی در اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند، در صورتی که حداقل یک «کالا یا خدمت یا فرآیند تولید یا تجهیز تولید» با فناوری در سطح 1 را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای ماده (1)، ساخته و ارایه نمایند، بصورت شرکت «نوپا نوع 1» تایید میشوند.
ماده 4- شرکتهای دانشبنیان «نوپا نوع 2»
شرکتهای نوپا که دارای اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند یا دارای درآمد عملیاتی در اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند، در صورتی که حداقل یک «کالا یا خدمت یا فرآیند تولید یا تجهیز تولید» با فناوری در سطح 2 را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای ماده (1)، ساخته و ارایه نمایند، بصورت شرکت «نوپا نوع 2» تایید میشوند.
ماده 5- شرکتهای دانشبنیان «تولیدی نوع 1»
شرکتهای متقاضی که در اظهارنامه سال مالی گذشته خود دارای درآمد عملیاتی هستند، در صورتی که حداقل (25) درصد از این درآمد، ناشی از فروش کالاها یا خدمات با فناوری در سطح 1 و حائز همه معیارهای ماده (1) باشد، بصورت شرکت «تولیدی نوع 1» تایید میشوند.
ماده 6- شرکتهای دانشبنیان «تولیدی نوع 2»
شرکتهای متقاضی که در اظهارنامه سال مالی گذشته خود دارای درآمد عملیاتی هستند، با دارا بودن یکی از شرایط بندهای 6-1 یا 6-2، بصورت شرکت «تولیدی نوع 2» تایید میشوند:
6-1- شرکت، حداقل یک «کالا یا خدمت یا فرآیند تولید یا تجهیز تولید» با فناوری در سطح 1 یا سطح 2 را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای ماده (1)، ساخته و ارایه نماید.
6-2- شرکت مجری حداقل یک پروژه «مهندسی، پیمانکاری و ساخت» (EPC) باشد، مشروط به اینکه حداقل (10) درصد از قیمت قراردادهای پروژه ناشی از بخشهای حائز همه معیارهای ماده (1) باشد.
تبصره- در مورد شرکتهایی که در اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود دارای درآمد عملیاتی بالایی باشند، لازم است حداقل (3) درصد از این درآمد، ناشی از کالاها، خدمات، فرآیند تولید یا تجهیزات تولید با فناوری در سطح 1 یا سطح 2 و حائز همه معیارهای ماده (1)، باشد. شرکتهایی که حائز شرایط این تبصره نباشند، براساس پیوست (2) این آییننامه ارزیابی میشوند.
ماده 7- شرکتهای «مستعد دانشبنیان (نوع3)»
شرکتهای مستعدی که حائز معیارهای این آییننامه نباشند ولی در صورت ارائه فرصت و حمایت امکان کسب آنها را داشته باشند، در صورت احراز معیارهای ارزیابی ذکر شده در پیوست (2) این آییننامه، بصورت شرکت مستعد دانشبنیان (نوع 3) تایید میشوند.
ماده 8- تمامی محصولات شرکتهای دانشبنیان نوع 2 و مستعد دانشبنیان(نوع 3) و نیز محصولات با سطح فناوری 2 در شرکتهای نوع 1، مشمول استفاده از معافیت مالیاتی نمیباشند.
تبصره- شرکتهای موضوع این ماده، در صورت احراز شرایط مصوبات کارگروه در مورد اعطای اعتبار مالیاتی به شرکتهای دانشبنیان، مشمول دریافت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه میشوند.
ماده 9- ضوابط اجرایی
9-1- شرکتهای ارایه دهنده خدمات تجاریسازی، باید دارای درآمد عملیاتی در اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود باشند. شرکتهای ارایه دهنده خدمات شتابدهی کسب و کار، فضای کار اشتراکی و توسعهگری فضای نوآوری، از این قاعده مستثنا هستند. همچنین در مورد شرکتهای حوزه سرمایهگذاری دانشبنیان، دارا بودن اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته (حتی بدون درآمد عملیاتی)، کفایت مینماید.
9-2- شرکتهای وابسته به سازمانها و نهادهای دولتی یا عمومی غیردولتی یا شبه دولتی، بسته به میزان مالکیت این سازمانها و نهادها در شرکت، عدم تایید یا صرفا بصورت شرکت نوع 2 یا مستعد دانش بنیان تایید میشوند. ارزیابی مالکیت این شرکتها، براساس دستورالعمل پیوست (3) این آییننامه انجام میشود.
9-3- چنانچه شرکتهای دانشبنیان، متقاضی استفاده از انواع حمایتها برای توسعه محصول جدید دانشبنیان باشند، محصول جدید آنها در صورت داشتن قابلیت فنی و برنامه تحقیق و توسعه، بدون ارائه نمونه آزمایشگاهی تایید میگردد.
9-4- دبیرخانه کارگروه میتواند کالاها یا خدمات قبلی شرکتها -که اکنون شرکت در حال توسعه یا تولید آنها نیست- را مورد تایید قرار ندهد.
9-5- تاییدیه دانشبنیان شرکتها برای استفاده از مزایای قانون، برای شرکتهای نوع 1 و «مستعد دانشبنیان» به مدت (2) سال و برای شرکتهای نوع 2 به مدت (3) سال بوده و تمدید این زمان، منوط به ارزیابی و تایید مجدد شرکت است.
تبصره- تاییدیه دانشبنیان شرکتهایی که قبلا تایید شدهاند، تا زمان مشخص شدن نتیجه ارزیابی مجدد تمدید شده و همچنان میتوانند از مزایای قانون استفاده کنند.
9-6- دبیرخانه کارگروه میتواند شرکتهای تایید شده را بر مبنای معیارهای این آییننامه و سایر مصوبات کارگروه، بصورت دورهای در کمتر از زمان (2) سال، مورد ارزیابی قرار داده و بعد از مشخص شدن نتیجه ارزیابی، اقدامات لازم برای عدم تایید یا تغییر نوع تایید شرکتها را به عمل آورد.
9-7- درصورت عدول شرکت از معیارهای مندرج در این آییننامه در هر زمان، آن شرکت امکان استفاده از تسهیلات مورد نظر قانون را از دست خواهد داد و دبیرخانه کارگروه میتواند اقدامات لازم را برای عدم تایید یا تغییر نوع تایید شرکتهایی که دارای معیارهای این آییننامه نباشند، به عمل آورد.
9-9- پروندة شرکتهایی که در عمل به تعهدات خود دارای سابقه سوء هستند (در زمینه تسهیلات، حمایتها، مالیات، بیمه و ...)، طبق دستورالعمل پیوست (4) بررسی خواهد شد.
9-10- حمایتهای مورد نظر قانون، صرفا برای توسعه و تولید کالاها و خدمات دانشبنیان تأییدشده خواهد بود.
9-11- شرکتهای تایید شده، جهت استفاده از هر یک از حمایتها و تسهیلات مد نظر قانون، باید معیارهای خاص مورد نظر برای آن نوع حمایتها و تسهیلات را نیز احراز نمایند.
9-12- حمایتهایی که به هر دسته از شرکتها تعلق میگیرد، از سوی کارگروه یا سایر مراجع ذیصلاح تعیین میشود.
9-12- در صورت هرگونه تخلف شرکت در استفاده از حمایتهای قانون برای مقاصد دیگر، ضمن محرومیت از استفاده مجدد از این حمایتها، مشمول مجازاتهای موضوع ماده (11) قانون نیز میباشد.
9-13- پس از ورود اطلاعات توسط شرکتهای متقاضی در سامانه، دبیرخانه کارگروه آنها را برای کارگزاران مربوطه ارسال میکند. نتایج بررسی کارگزاران، توسط دبیرخانه کارگروه برای تصمیمگیری نهایی به کارگروه ارجاع میشود.
9-14- شرکتهای متقاضی موظف به ارایه تعهدنامه دارا بودن نظام نامه مالی میباشند.
9-15- صورتهای مالی شرکتهای متقاضی، حسب مورد (بر مبنای مصوبه دبیرخانه کارگروه) باید به تأیید حسابرسان رسمی (موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران) برسد.
9-16- پرونده شرکتهایی که برخی از معیارهای این آییننامه را احراز نمیکنند در موارد خاص به پیشنهاد اعضای کارگروه یا دبیرخانه کارگروه، در کارگروه مورد بررسی قرار میگیرد.
9-17- دبیرخانه کارگروه میتواند براساس بند 1-1 ماده (1)، «فهرست کالاها و خدمات دانشبنیان» را اصلاح و به روز رسانی نماید.
9-18- شرکتهای متقاضی که نسبت به نتیجه ارزیابی اعتراض دارند، لازم است درخواست خود را به همراه دلایل و مستندات لازم، به دبیرخانه کارگروه ارسال نمایند.
این آییننامه در (9) ماده و (5) تبصره در جلسه مورخ 02/11/1400 کارگروه به تصویب رسید و جایگزین نسخههای قبلی این آییننامه و «شیوهنامه معیارهای کالاها/خدمات دانشبنیان برای بررسی کالاها/خدمات در کارگزاران ارزیابی شرکتهای دانشبنیان» مصوبه کارگروه مورخ 31/3/93، و «مصوبه ارزیابی شرکتها و موسسات دانشبنیان نوع 3» مورخ 11/11/99 و سایر مصوبات مغایر با این آییننامه در کارگروه میشود و تمامی نسخههای قبلی این آییننامه، شیوهنامهها و مصوبات مذکور، از درجه اعتبار ساقط میگردد.
پیوست (1): معیارهای طراحی مبتنی بر فعالیتهای تحقیق و توسعه
به منظور احراز شرط بند 1-3 ماده (1) (طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه)، شرکت باید طراحی اساسی و قابل توجهی[2]، حداقل در یکی از موارد زیر انجام داده باشد:
الف-زیرسیستم اصلی[3] کالا و خدمت
ب- یکپارچهسازی کالا و خدمت (فعالیتهای صرفا مونتاژ، مشمول این بند نیست)
ج- فرآیند (یا تجهیزات) تولید کالا و خدمت، مشروط به پیچیده بودن این فرآیند (یا تجهیزات) تولید
بندهای «الف»، «ب» و «ج»، باید براساس یک یا ترکیبی از روشهای زیر، انجام شده باشد:
1- طراحی داخلی: طراحی صورتگرفته، مبتنی بر ایده و فعالیتهای تحقیق و توسعه شرکت، انجام شده باشد.
2- مهندسی معکوس: طراحی صورت گرفته، مبتنی بر فعالیتهای تحقیق و توسعه بر روی مهندسی معکوس محصولی که قبلا توسط افراد یا شرکتهای دیگر تولید شده است، انجام شده باشد.
3- انتقال فناوری به همراه ایجاد تغییرات اساسی: شرکت ابتدا دانش فنی را از طریق انتقال فناوری از مجموعههای بیرون از شرکت (از طریق خرید لیسانس، کلید در دست، خرید تجهیزات، دریافت آموزش از شرکتهای دارنده دانش فنی و...) وارد کرده است، و در ادامه با انجام تحقیق و توسعه و طراحی، موفق به ایجاد تغییرات اساسی در محصول یا فرآیند (تجهیزات) پیچیده تولید، شده است.
در تمامی موارد 1 تا 3، لازم است شرکت به دانش فنی و منطق طراحی (know-why)، دست یافته و مسلط باشد.
تبصره 1- در صورتی که طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه، توسط افراد اصلی شرکت قبلا در مجموعه دیگری (از جمله دانشگاهها، مراکز پژوهشی و سایر شرکتها) یا توسط تیم مشاوران فنی فعلی شرکت، انجام شده باشد و شرکت نیز بر دانش فنی و منطق طراحی (know-why) مسلط باشد، بند 1-3 مورد تایید خواهد بود.
تبصره 2- به منظور حمایت از همکاریهای فناورانه، در صورتی که شرکت دانش فنی محصولی با فناوری در سطح 1 را از طریق انتقال فناوری از مجموعههای داخل کشور وارد کرده ولی تغییرات اساسی در محصول یا فرآیند (تجهیزات) تولید آن نداده است، در صورت تسلط شرکت بر بخشی از دانش فنی و منطق طراحی (know-why) و دارا بودن سایر شرایط آییننامه، محصول میتواند بعنوان محصول با فناوری در سطح 2، مورد تایید قرار گیرد.
پیوست (2): معیارهای ارزیابی شرکتها و موسسات مستعد دانشبنیان (نوع 3)
1- مقدمه
به منظور حمایت از شرکتهای مستعدی که در صورت ارائه فرصت و حمایتهای لازم، امکان کسب معیارهای شرکتها و موسسات دانشبنیان را دارند، نوع جدیدی از شرکتها با عنوان شرکتهای مستعد دانشبنیان (نوع 3)، با شرایط این پیوست ایجاد میشود.
2- تعاریف
آییننامه: آییننامه ارزیابی شرکتها و موسسات دانشبنیان مصوب کارگروه
محصول: شامل کالا یا خدمت است.
3- شرکتهای مشمول مستعد دانشبنیان (نوع 3)
شرکتهای مستعد دانشبنیان (نوع 3)، با دارا بودن معیارهای ارزیابی این پیوست به مدت (2) سال تایید میشوند. این شرکتها شامل گروههای زیر میباشند:
الف- شرکتهای در مسیر تکمیل دانش فنی یک محصول دانشبنیان
ب- شرکتهایی که دارای محصول دانشبنیان هستند اما همهی تاییدیهها یا آزمونهای معتبر تاییدکننده محصول را کسب نکردهاند
پ- شرکتهای تولیدکننده محصول غیردانشبنیان که قابلیت تولید محصول دانشبنیان را دارند
ت- شرکتهای فعال در زمینه تعمیر اساسی محصولات دانشبنیان پیچیده
ث- شرکتهای مجری پروژههای «مهندسی، پیمانکاری و ساخت» (EPC)
ج- شرکتهای با درآمد عملیاتی بالا که نسبت فروش ناشی از محصول دانشبنیان به درآمد عملیاتی شرکت، کمتر از (3) درصد است
چ- شرکتهای مستقر در مناطق کمتر برخوردار
ح-شرکتهای فعال در حوزه علوم انسانی، خلاق و صنایع فرهنگی
خ- شرکتهای فعال در پارکها و مراکز رشد علم و فناوری
4- معیارهای ارزیابی شرکتهای مستعد دانشبنیان (نوع 3)
1-4- شرکتهایی که در مسیر تکمیل دانش فنی یک محصول دانشبنیان هستند، در صورت دارا بودن شرایط زیر تایید میشوند:
1-1-4- محصول حائز معیارهای ماده (1) آییننامه غیر از بند 1-3 آن (شرط طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه) باشد و بجای بند مذکور، بخشهایی از دانش فنی پیچیده را کسب کرده و دارای نیروی انسانی متخصص در زمینه محصول باشد.
2-4- شرکتهای دارای محصول دانشبنیان که هنوز تاییدیهها یا سایر آزمونهای معتبر تاییدکننده محصول خود را دریافت نکردهاند، در صورت دارا بودن شرایط زیر تایید میشوند:
1-2-4- محصول مورد نظر حائز بند 1-3 ماده (1) آییننامه (شرط طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه) میباشد ولی بندهای 1-1 (شرط سطح فناوری) یا 1-2 (شرط مرحله تولید) ماده مذکور، به علت نقص تاییدیهها یا آزمونهای مورد نیاز، قابل احراز نیست.
2-2-4- محصول دارای نتایج آزمونهای اولیه تاییدکننده محصول از آزمایشگاههای معتبر دیگر یا تاییدیه عملکرد از کارفرما باشد.
3-4- شرکتهای تولیدکننده محصول غیردانشبنیان که قابلیت تولید محصول دانشبنیان را دارند، در صورت دارا بودن شرایط زیر تایید میشوند:
1-3-4- محصول مورد نظر حائز شرط بند 1-1 ماده (1) آییننامه (شرط سطح فناوری) باشد و قابلیت فنی شرکت برای دستیابی به این محصول، از طریق سنجش دانش فنی شرکت بر روی محصولات فعلی شرکت قابل احراز باشد.
2-3-4- شرکت برنامهای برای تولید محصول دانشبنیان جدید ارائه نموده و این برنامه به تایید دبیرخانه کارگروه برسد.
4-4- شرکتهای فعال در زمینه تعمیر اساسی محصولات دانشبنیان پیچیده، در صورت دارا بودن شرایط زیر تایید میشوند:
1-4-4- محصول مورد تعمیر، حائز شرط بند 1-1 ماده (1) آییننامه (شرط سطح فناوری) باشد و شرکت بر خدمات تعمیرات اساسی آن محصول، تسلط فنی داشته باشد.
2-4-4- شرکت در حال ساخت یکی از ماژولهای اساسی محصول مورد تعمیر باشد و این ماژول حائز شرط بند 1-1 ماده (1) آییننامه (شرط سطح فناوری) باشد.
3-4-4- خدمت تعمیرات اساسی یا محصول مورد تعمیر، به فروش رسیده و توسط شرکت ضمانت/گارانتی شده باشد.
5-4- شرکتهای مجری پروژههای «مهندسی، پیمانکاری و ساخت» (EPC) ، در صورت دارا بودن شرایط زیر تایید میشوند:
1-5-4- طراحی مفهومی، طراحی پایه یا طراحی تفصیلی حداقل یک پروژه اخیر شرکت، حائز شرایط ماده (1) آییننامه باشد.
2-5-4- شرکت حداقل (10) درصد از قیمت قراردادهای پروژه مذکور در بند قبل را از محصولات تایید شده شرکتهای دانشبنیان، تامین نموده باشد.
6-4- شرکتهایی که در اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود دارای درآمد عملیاتی بالایی باشند، و کمتر از (3) درصد از این درآمد، ناشی از فروش کالاها، خدمات، فرآیند تولید با تجهیزات تولید دانشبنیان حائز همه معیارهای ماده (1) باشد، در صورت دارا بودن شرایط زیر تایید میشوند:
1-6-4- دارای حداقل یک محصول حائز شرایط ماده (1) آییننامه بوده و محصول مذکور، برای فروش تولید شده و صرفاً کاربرد داخل شرکت نداشته باشد.
تبصره: در صورتی که شرکت شرط 4-6-1 را احراز نکند، میتواند با تاسیس یک شرکت زایشی فعال در زمینه محصول دانشبنیان شرکت، مورد ارزیابی قرار گیرد.
7-4- شرکتهایی که محل اصلی فعالیت آنها در مناطق کمتر برخوردار[4] است، در صورت دارا بودن شرایط زیر تایید میشوند:
1-7-4- شرکت دارای حداقل یک محصول حائز شرایط ماده (1) آییننامه غیر از بند 1-1 آن (شرط سطح فناوری) باشد و بجای بند مذکور، محصول حائز سطح فناوری با یک درجه پیچیدگی فنی کمتر نسبت به سایر محصولات فهرست کالاها و خدمات دانشبنیان باشد.
8-4- شرکتهای فعال در حوزههای علوم انسانی، خلاق و صنایع فرهنگی، در صورت دارا بودن شرایط زیر تایید میشوند:
1-8-4- شرکت دارای حداقل یک محصول حائز شرایط ماده (1) آییننامه غیر از بندهای 1-1 و 1-3 (شرط سطح فناوری و طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه) بوده و بجای بندهای مذکور، دارای حداقل یک محصول با یک درجه پیچیدگی کمتر نسبت به فهرست کالاها و خدمات دانشبنیان باشد.
2-8-4- شرکت در زمینه محصول مورد اشاره، دارای نیروی انسانی متخصص بوده و ایجاد یا توسعه محصول یا فرآیند یا تجهیزات تولید آن، مبتنی بر دانش شرکت باشد.
9-4- شرکتهایی که محل اصلی فعالیت آنها در پارکها و مراکز رشد علم و فناوری دارای مجوز از وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشند، با دارا بودن مجوز فناوری مورد تایید از یکی از وزارتین و شرایط زیر، تایید میشوند:
1-9-4- شرکت حائز کلیه معیارهای آییننامه غیر از بندهای 1-2 و 1-3 ماده (1) آییننامه (شروط مرحله تولید و طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه) باشد و بجای این دو بند، دارای یک کالا با نمونه آزمایشگاهی در حال تکمیل (با قابلیت بررسی فنی) بوده و عدم وجود بند 1-3، ناشی از نواقص نمونه آزمایشگاهی باشد.
2-9-4- پارک و مرکز رشد محل استقرار شرکت، دارای نظام ارزیابی مورد تایید کمیته مشترک وزارتین و دبیرخانه کارگروه باشد.
5- ضوابط اجرایی
1-5- محصولاتی که شرایط این پیوست را داشته باشند، بعنوان محصولات دانشبنیان تایید میشوند و حمایتهای مورد نظر این پیوست، صرفا برای توسعه و تولید این محصولات ارایه خواهد شد.
2-5- شرکتهای مستعد دانشبنیان (نوع 3)، مشمول حمایتهای بندهای (
الف)، (هـ) و (و) ماده (3) قانون (از جمله معافیت مالیاتی و معافیت حق بیمه قراردادها)، تسهیلات سربازی و تسهیلات واگذاری اراضی صنعتی نمیشوند. بهرهمندی از سایر حمایتها، با رعایت مصوبات کارگروه بلامانع است.
3-5- دبیرخانه کارگروه میتواند شرکتهای مستعد دانشبنیان (نوع 3) را با توجه به معیارهای این پیوست، دستهبندی نموده و پس از مشخص نمودن ضوابط ارزیابی هر دسته، ارزیابی آنها را آغاز نموده و اطلاعرسانی به نهادهای حمایتی را براساس این دستهبندی، انجام دهد.
تبصره: شرکتهای حائز معیارهای دانشبنیان نوع 1 و 2 آییننامه و واجد محصولات دارای شرایط این پیوست، صرفا با معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی میتوانند از مزایای این پیوست استفاده نمایند.
پیوست (3): شیوه ارزیابی مالکیت شرکتها و موسسات متقاضی
ماده 1- مجموعهی «شرکتها، موسسات و نهادهای دولتی» و «نهادها و موسسات عمومی غیردولتی در فهرست این ماده» و همچنین شرکتهایی که بیش از (50) درصد از مالکیت آنها متعلق به این دو مجموعه باشد، قابلیت تایید بعنوان شرکت دانشبنیان ندارند. براساس قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی مصوب 19/04/1373 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، فهرست «نهادها و موسسات عمومی غیردولتی» عبارتند از:
1. شهرداریها و شرکتهای تابعه آنان مادام که بیش از 50 درصد سهام و سرمایه آنها متعلق به شهرداریها باشد، 2. بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، 3. هلال احمر، 4. کمیته امداد امام، 5. بنیاد شهید انقلاب اسلامی، 6. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، 7. کمیته ملی المپیک ایران، 8. بنیاد 15 خرداد، 9. سازمان تبلیغات اسلامی، 10. سازمان تأمین اجتماعی، 11. فدراسیونهای ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران ، 12. موسسه های جهاد نصر، جهاد استقلال و جهاد توسعه زیر نظر جهاد سازندگی، 13. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ، 14. کتابخانه حضرت آیت الله مرعشی نجفی (قم)، 15. جهاد دانشگاهی، 16. بنیاد امور بیماریهای خاص، 17. سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران، 18. صندوق بیمه روستاییان و عشایر، 19. صندوق تأمین خسارتهای بدنی، 20. سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح (اتکا)، 21. کمیته ملی پارالمپیک جمهوری اسلامی ایران، 22. صندوق نوآوری و شکوفایی، 23. صندوق کارآفرینی امید.
تبصره 1- با استناد به تبصره (1) قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی مصوب 19/04/1373، در صورتی که واحد سازمانی بصورتی غیر از شرکت و برای مقاصد غیرتجارتی و غیرانتفاعی توسط یک یا چند موسسه و نهاد عمومی غیردولتی تأسیس و اداره شود و به نحوی مالکیت آن متعلق به یک یا چند موسسه یا نهاد عمومی غیردولتی باشد، نیز بعنوان یکی از نهادها و موسسات فهرست این ماده در نظر گرفته میشود.
تبصره 2- دبیرخانه کارگروه میتواند در احراز این ماده، صرفا سهامداران لایه اول را مد نظر قرار دهد.
تبصره 3- دبیرخانه کارگروه میتواند به منظور شناسایی «شرکتها، موسسات و نهادهای دولتی» موضوع این ماده (از جمله بانکها)، به اسامی شرکتها، موسسات و نهادهای مندرج در پیوست بودجه سنواتی هر سال، اکتفا نماید.
ماده 2- با عنایت به رویکرد کلی قانون مبنی بر حمایت از شرکتهای خصوصی، و با توجه به مفاد ماده (2) قانون اصلاح مواد (۱)، (۶) و(7) از قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی (مصوب سال 1393)، به شرکتهایی که مجموع حداقل (40) درصد مالکیت مستقیم و غیرمستقیم سهام و کرسی مدیریتی (سهم در هیأت مدیره) آنها متعلق به اشخاص حقوقی ذیل باشد، در صورت احراز همه معیارهای این آییننامه، معافیت مالیاتی تعلق نخواهد گرفت و بصورت شرکت نوع 2 یا مستعد دانش بنیان تایید میشوند:
1- سازمانها و نهادهای عمومی غیردولتی اشاره شده در ماده (1) این پیوست، 2- اشخاص حقوقی که مدیر آن از سوی مجموعههای حاکمیتی و دولتی تعیین میشود، 3- نهادها و سازمانهای وقفی و بقاع متبرکه، 4- کلیه صندوقهای بازنشستگی اعم از کشوری و لشکری و بنیادهای تعاون و صندوقهای ذخیره کارکنان، نظیر صندوقهای بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی و وابسته به دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، 5- نهادهای انقلاب اسلامی، 6- شرکتهای سرمایه گذاری عدالت استانی، 7- شرکتهای سرمایه گذاری متعلق به بانکهای دولتی، 8- سازمانها و موسسات خیریه کشور، 9- نهادهای نظامی و انتظامی کشور.
پیوست (4): دستورالعمل بررسی سوء سابقه شرکتها
ماده1- شرکتهایی که سوء سابقه و تخلفات مکرر در عمل به تعهدات خود داشتهاند (در زمینه تسهیلات، حمایتها، مالیات، بیمه و ...)، از شمول بررسی در قالب این آییننامه خارج میباشند و اعضای کارگروه، مشخصات شرکتهایی را که در تعامل با آنها از انجام تکالیف قانونی و تعهدات خودداری کردهاند، در اختیار کارگروه قرار میدهند.
تبصره: صندوق نوآوری و شکوفایی از طریق اخذ اطلاعات از سایر نهادهای مالی، سابقه مالی شرکتهای دارای سوء سابقه را استخراج و در اختیار کارگروه قرار میدهد.
ماده 2- در صورت تشخیص کارگروه، دبیرخانه کارگروه میتواند از سایر مراجع ذیربط نیز استعلامهای لازم را دریافت دارد. دبیرخانه کارگروه میتواند برای این منظور از کارگزار یا کارگزاران معتمد و صاحب صلاحیت استفاده نماید.
ماده 3- در صورت اعتراض شرکتها، دبیرخانه کارگروه بررسی و تصمیمگیری نهایی را انجام خواهد داد.
ماده 4- تاییدیه شرکتهای دانشبنیان که تخلفات مکرر در عمل به تعهدات خود داشته باشند (تسهیلات مالی و حمایتها)، لغو میشود.
[1] زیرسیستم اصلی، بخشهایی از محصول است که علاوه بر دارا بودن شرط سطح فناوری (بند 1-1 ماده 1)، حداقل (30) درصد از قیمت فروش محصول، ناشی از آن بخشها باشد.
[2] در مورد کالاها یا خدماتی که دارای شرط سطح فناوری در بند 1-1 ماده (1) هستند، طراحی انجام شده باید دارای پیچیدگی فنی باشد. همچنین در مورد تجهیزات بزرگ، ترکیبی از موارد الف، ب و ج نیز مورد قبول است.
[3] زیرسیستم اصلی، بخشهایی از محصول است که علاوه بر دارا بودن شرط سطح فناوری (بند 1-1 ماده 1)، حداقل (30) درصد از قیمت فروش محصول، ناشی از آن بخشها باشد.
[4] مناطق کمتر برخوردار، شامل استانهایی است که براساس آمار مرکز آمار ایران، جزو 10 استان با کمترین تولید سرانه (بدون نفت) کشور، باشند. شهرهای کمتر برخوردار دیگر، به تشخیص کارگروه به این مناطق اضافه میشوند. بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران، این 10 استان عبارتند از: سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، کردستان، آذربایجان غربی، لرستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری و ایلام.
حمایت ها و خدمات قابل ارائه در کانون:
مشاوره علمی ، فنی و تخصصی
امکان استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی در دسترس مورد نیاز پیاده سازی ایده
کمک به تأمین مواد و اقلام مصرفی جهت ساخت نمونه اولیه
برگزاری رایگان دوره های آموزشی
تمهید شرایط برای معرفی و عرضه دستاوردها در جشنواره ها و نمایشگاه ها
اهداف کانون شکوفایی خلاقیت و نوآوری دانشگاه دانش البرز
ایجاد بستر مناسب جهت تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی
ایجاد زمینه کارآفرینی، ثروت آفرینی و گسترش نوآوری و خلاقیت
ایجاد فضای لازم جهت گسترش و رشد واحدهای دانشبنیان و مهارت محور
ایجاد بستر مناسب جهت ایجاد فرصتهای شغلی مناسب برای کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاهی
افزایش رونق اقتصادی محلی مبتنی بر فناوری های نوین
تولید و توسعه محصولات فناوری های نوین با قابلیت تجاری سازی
گسترش حضور فعال و موثر در مجامع علمی-پژوهشی ملی و بین المللی