شعار سال 1403 جهش تولید با مشارکت مردم


رصد و پایش وضعیت دانش آموختگان، علی الخصوص وضعیت اشتغال آنها، یکی از ماموریتهای مهم دانشگاهها است. پاسخ به این سوال که آموزشهای ارایه شده به دانشجویان به چه میزان در آینده شغلی آنها اثر دارد؟ سوال بسیار مهمی است که پاسخ آن می تواند جهت گیری سیاستهای آموزشی دانشگاه را تعیین نماید. در مهرماه سال ۱۴۰۲ وضعیت دانش آموختگان دانشگاه دانش البرز پایش شد که گزارش آن ذیلا" آمده است.

 

 

 

 بسمه تعالی

دانشگاه دانش البرز

معاونت دانشجویی

"گزارش طرح پایش دانش­آموختگان"

   یکی از شاخص­های بسیار مهم در ارزیابی عملکرد دانشگاه­ها و تعیین جایگاه آن­ها در نظام­های رتبه­بندی ملی و بین­المللی، نرخ اشتغال دانش آموختگان است. میزان اشتغال دانش آموختگان یکی از دغدغه­های همیشگی دولت­ها علی­الخصوص در دو دهه اخیر بوده است.

      در آذرماه سال 1399 معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طرح پایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه­ها، پژوهشگاه­ها و مراکز آموزش عالی دولتی را به انجام رساند که در نتیجه آن مشخص شد 55 درصد از دانش آموختگان دارای شغل (شغل دولتی، خصوصی، آزاد، در حال انجام خدمت وظیفه عمومی) و 45 درصد آن­ها فاقد شغل هستند.

   در دانشگاه دانش البرز، طرح پایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان از ابتدای مهرماه سال 1402 کلید خورد. جامعه هدف این طرح عبارت است از: دانش آموختگان دانشگاه دانش البرز، ورودی­های از بدو تاسیس تا ورودی­های سال تحصیلی 1397-1396. تعداد اعضای جامعه هدف برابر 9112 نفر است. برای این افراد پرسش­ نامه­ای به شرح ذیل ارسال شد و از آن­ها درخواست شد پاسخ­ها را ارسال نمایند.

  • کد ملی شما؟

 

  • آخرین مقطع تحصیلی شما در دانشگاه دانش البرز؟

کاردانی

کارشناسی            

کارشناسی ارشد

 

وضعیت اشتغال شما؟

شاغل در بخش دولتی         

شاغل در بخش خصوصی 

           شغل آزاد

          فاقد شغل

      در فرآیند دریافت پاسخ­ها مشکلاتی ایجاد شد که ذیلاً به دو مورد اشاره شده است.

  • تعدادی از دانش آموختگان، به ویژه دانش آموختگان سال­های اولیه تاسیس دانشگاه، فاقد شماره تلفن همراه در سامانه آموزش بودند.
  • تعدادی از دانش آموختگان مهاجرت نموده و امکان ارتباط با آن­ها وجود نداشت.

   با این وصف تعداد 1224 پاسخ دریافت شد. نتایج به دست آمده به قرار زیر است.

 

   نتایج به دست آمده نشان می­دهند که 54 درصد از دانش آموختگان در بخش­های دولتی و خصوصی مشغول به کار هستند. علاوه بر این، تقریباً 75 درصد از دانش آموختگان دارای شغل و تقریباً 25 درصد آن­ها فاقد شغل هستند.

   با نتایج فوق می­توان گفت نرخ اشتغال دانش آموختگان دانشگاه دانش البرز 20 درصد بالاتر از میانگین نرخ اشتغال دانش آموختگان در دانشگاه­های دولتی است. نمودارهای  زیر بیان­گر این مقایسه هستند.